Weet je dat leren zitten door stil te zitten heel ouderwets is? Weet je dat pm-ers 50% van hun werktijd zitten. Weet je dat een kind juist leert door te bewegen en niet door stil te zitten. Weet je dat ze op de basisschool ook steeds meer bewegend leren? Weet je dat je dus niet de kinderen hoeft voor te bereiden op groep 1 door veel zitten met ze te oefenen?

Zit niet stil!

Hoe vaak hoor je jezelf tegen de kinderen zeggen: Even stilzitten, op je billen zitten, ga recht zitten. Hoe zou dat komen? Kinderen kunnen nog helemaal niet stilzitten. (en waarom zouden ze ook? )
Dynamisch zitten is voor iedereen gezond. Of je nu een peuter bent of je werkt in een kantooromgeving. Tijdens onze Arbo trainingen worden de deelnemers vaak uitgenodigd om op skippyballen, ballonnen of balanskussens te gaan zitten. Ook doen we veel actieve werkvormen waarbij deelnemers staand in beweging zijn. Want door dynamisch zitten blijf je fitter in je lijf en in je hoofd. Door te bewegen is je brein ook actiever en zal je meer kennis opnemen. Daarom zal je ook merken dat staand vergaderen veel efficiënter is dan zittend. Een mooi voordeel; de vergadering duurt daardoor ook korter. Probeer het maar uit tijdens een teamvergadering aansluitend aan een lange werkdag.

Zitten is topsport

De rug bestaat uit 24 wervels. Deze wervels worden rechtop gehouden o.a. door spieren. Het is belangrijk dat deze spieren goed sterk zijn voordat de dreumes en peuter gaat zitten. Deze ontwikkeling van deze spieren begint al bij de baby.

Buiklig

Buiklig is een hele goede houding om spelenderwijs de bil-, rug- en nekspieren te ontwikkelen. De baby dus veel buiklig aanbieden is een goede basis om later goed te kunnen zitten. Maar ook voor peuters en dreumesen is buiklig nog steeds een super goede en leuke houding. Voorlezen aan de kinderen in buiklig is heel nuttig voor de spieren maar ook voor een actief brein. En ook meer ( inloop) activiteiten op de grond aanbieden zoals puzzels maken, en een spelletje doen is een goede manier.

Kruipen

Kruipen is ook een belangrijke ontwikkeling als voorbereiding op uiteindelijk het rechtop zitten. Tijdens het kruipen worden o.a. de schouder-, rug- en bilspieren verder ontwikkeld. Geef de kinderen op de opvang dan ook voldoende uitdaging om te gaan kruipen. Ook al kunnen ze al lopen dan is kruipen nog steeds een leuke en nuttige activiteit. De kant en klare kruiptunnel kun je goed inzetten. Maar ook kartonnen dozen, een half opgeblazen luchtbed, het meubilair van de locatie, een uitdagend parcours binnen of buiten zijn allemaal nuttig voor de kinderen om goed te kunnen zitten.

Wiebelen

Maak op de groep een beweeghoek waar de kinderen lekker kunnen bewegen als ze beweegkriebels hebben. Richt deze hoek steeds wisselend in. Denk dan aan materialen zoals het wobbelboard, skippyballen, balanskussen. Allemaal materialen waarop kinderen lekker kunnen wiebelen en hun balansspieren nog verder ontwikkelen.

Zitten

De baby kan pas zitten als hij zelf tot zit kan komen en zelf uit zit kan komen. Dan is de baby er ook echt aan toe. En niet eerder ondanks dat de ouders zeggen: Hij is er echt aan toe. Kinderen die “te vroeg” zitten doordat ze steeds neergezet worden hebben meer kans om billenschuivers te worden. Kortom het kind steeds in zit zetten kan dus een averechts effect hebben op de zitontwikkeling. Geef het kind de tijd om zelf de ontwikkelstappen te maken.

Aan tafel zitten

Kijk eens goed naar de kinderen bij jou op de opvang. Hoe zitten zij aan tafel? En vergelijk het eens met hoe jij aan tafel zit. In onze workshop “Leer zitten door te bewegen” voor de kinderopvang worden deelnemers ook bewust over het belang van het juiste meubilair. We vragen veel  van een peuter of dreumes als deze aan tafel zit terwijl hij geen steun heeft aan zijn voeten en rug en de tafel veel te hoog in verhouding is. Stel jezelf maar voor dat jij zo aan tafel zit en dat je armen ongeveer op schouderhoogte zijn en er dan ook van je verwacht wordt dat je netjes je glas water drinkt. Als je een instelbare stoel hebt, zoals een trip trap stoel, en deze goed is ingesteld dan kan je dit voorkomen. Omdat de samenstelling van de groep per dag verschilt kun je een aantal stoelen op verschillende maten instellen op klein, medium en groot. Zorg dat ieder kind steun heeft aan zijn voeten. Op laag meubilair zitten bevordert de zelfredzaamheid van de kinderen. Ze kunnen makkelijker met de voeten op de grond en als ze beweegkriebels krijgen staan ze even op. Ze zullen hier dus vaak veel beter op zitten. Zorg dat het zitten aan tafel niet te lang duurt. 15-20 minuten is echt maximaal voor een activiteit aan tafel.

Conclusie

Goed zitten leer je vooral door veel te bewegen en weinig te zitten!. Kies alternatieven voor aan tafel zitten.  Stel het meubilair op maat in. Doe de kring op de grond. Zitten op balanskussentjes, of stapplaten, op de grond. Doe activiteiten staand aan tafel zoals kleien. Maar ook staand tekenen en schilderen. Bouwen op de grond, voorlezen in buiklig etc. Verkort de tijdsduur van het zitten.

[likebtn theme="custom" icon_l_c="#ffffff" icon_l_c_v="#ffffff" icon_d_c="#ffffff" icon_d_c_v="#ffffff" label_c="#ffffff" label_c_v="#ffffff" counter_l_c="#ffffff" counter_d_c="#ffffff" bg_c="#65b4a2" brdr_c="#65b4a2" lang="nl" dislike_enabled="0" icon_dislike_show="0" i18n_like="Inspirerend artikel" white_label="1" popup_position="bottom"]

Geef een reactie op dit artikel

[wpautbox authorid="430"]

Gerelateerde berichten

Fout: View 9ae0bfaop9 bestaat mogelijk niet

Andere berichten

Fout: View 9b0ab6bsdu bestaat mogelijk niet
By |2018-04-05T08:10:41+01:00april 3rd, 2018|Pedagogiek|0 Comments

About the Author:

Eileen Kalkman en Miranda Rep
Wij zijn Eileen Kalkman en Miranda Rep van Confriends. Samen met ons team ontwikkelen en verzorgen wij met veel plezier trainingen op de werkvloer in de kinderopvang. Confriends inspireert en zet medewerkers in beweging! Onze trainingen en workshops zijn praktisch en prikkelend. Wij verzorgen trainingen en trajecten op het gebied van; -Effectief communiceren en samenwerken op de werkvloer; zowel met collega's als met ouders. -Arbo, tiltraining, gezond werken en vitaliteit; preventie van ziekteverzuim. -Spelenderwijs Bewegen en Beweegkriebels; ontwikkelingsgericht bewegen en gezonde leefstijl voor kinderen borgen in het dagritme. Bel of mail ons gerust, we denken graag met je mee!