Bijna iedere pedagogisch medewerker op de BSO zal het kennen, kinderen die altijd hetzelfde willen doen. Jongens die alleen maar willen voetballen, knutselmeiden die hele middagen vingerhaken of kinderen die alleen maar willen computeren. Wat je ook aanbiedt, ze willen niets anders doen en vinden alles “saai”. Vooral bij de oudste kinderen hoor je dit vaak. Best lastig, want als pedagogisch medewerker wil je de kinderen van de BSO graag een afwisselend programma aanbieden en dat lukt bij deze kinderen eigenlijk niet.

Hoe kun je daar verandering inbrengen?

Vanaf een jaar of 9 krijgen kinderen steeds meer hun eigen mening over wat ze wel en niet leuk vinden. Kinderen van deze leeftijd storten zich volledig op activiteiten die ze leuk of interessant vinden en kunnen hier al hun tijd mee bezig zijn; zo kunnen ze iedere dag uren gamen (waarbij ze steeds hetzelfde spel doen) of zijn ze iedere vrije minuut aan het voetballen, tekenen of vingerhaken. Kinderen op deze leeftijd willen ook steeds beter worden in de dingen die ze leuk vinden, ze willen zich meten aan vriendjes en klasgenoten. Vanuit het oogpunt van het kind is het dan ook heel logisch dat ze keer op keer dezelfde activiteit doen.
Hoewel het een normale fase in de ontwikkeling van het kind die weer voorbijgaat, wil je als pedagogisch medewerker dit patroon toch doorbreken. Je belang ligt in de visie dat kinderen nieuwe dingen moeten ervaren. Dit kan worden bereikt met een afwisselend activiteitenaanbod is of door kinderen meer bij de groep wilt betrekken.

Meer afwisseling

Wil je kinderen meer afwisseling bieden en bij de groep betrekken? Sluit dan aan bij de belangstelling en interesse van het kind, verdiep je in de activiteiten die kinderen kiezen en vindt daarin inspiratie voor het aanbieden van iets anders. Kinderen die veel gamen willen vaak wel meedoen aan een knutselactiviteit als hun favoriete Pokémon geknutseld kan worden. Voetballers vinden het maken van een tafelvoetbalspel of meedoen aan een voetbalpoule leuk, met de tekenaars kun je een gezamenlijk stripverhaal maken en die meiden die alsmaar vingerhaken vinden punniken, breien en haken vast ook heel leuk. Kijk voor meer ideeën eens op een virtueel prikbord als Pinterest.

Onderliggende behoefte

Sluit vooral ook aan bij de onderliggende behoefte. Die jongens die altijd willen voetballen hebben behoefte aan beweging en competitie, vaak vinden ze andere spellen die aan die behoefte voldoen zoals trefbal en slagbal ook geweldig. Kinderen die veel gamen, tekenen of andere individuele activiteiten doen kunnen behoefte hebben aan een moment van rust na school, geef ze dit vooral en probeer ze daarna meer met een voor hen interessante activiteit bij de groep te betrekken. Knutselmeiden hebben vaak behoefte om in kleine groepjes iets te doen, gezelligheid staat voorop, biedt hen vooral gezellige activiteiten aan.
Achterhaal welke behoeften en interesses er achter zelfgekozen activiteiten zitten, sluit daar in je activiteitenaanbod op aan en je zult merken dat kinderen vaker kiezen voor andere door jou aangeboden activiteiten en dat je het woordje “saai” steeds minder vaak hoort.

Hoe gaan jullie op de BSO om met kinderen die altijd hetzelfde willen doen? Ik hoor het graag!

[likebtn theme="custom" icon_l_c="#ffffff" icon_l_c_v="#ffffff" icon_d_c="#ffffff" icon_d_c_v="#ffffff" label_c="#ffffff" label_c_v="#ffffff" counter_l_c="#ffffff" counter_d_c="#ffffff" bg_c="#65b4a2" brdr_c="#65b4a2" lang="nl" dislike_enabled="0" icon_dislike_show="0" i18n_like="Inspirerend artikel" white_label="1" popup_position="bottom"]

Geef een reactie op dit artikel

[wpautbox authorid="145"]

Gerelateerde berichten

Fout: View 9ae0bfaop9 bestaat mogelijk niet

Andere berichten

Fout: View 9b0ab6bsdu bestaat mogelijk niet
[getsocial app="follow_bar"]
By |2016-09-19T14:34:33+01:00juli 27th, 2016|Pedagogiek|0 Comments

About the Author:

Marielle Zee
Welkom op mijn blog. Mijn naam is Mariëlle, ik ben 40 jaar oud en woon in het mooie Eindhoven. Sinds de zomer van 2000 werk ik in de kinderopvang. De eerste 15 jaar heb ik bij een grote kinderopvangorganisatie in Eindhoven gewerkt als pedagogisch medewerker BSO en daarnaast als overblijfcoördinator op een grote basisschool. Sinds kort werk ik op een particulier kinderdagverblijf als pedagogisch medewerker BSO en daarnaast als invalskracht op de dagopvang. Naast mijn werk in de kinderopvang ben ik coach bij Petje Af (een weekendschool voor kinderen in de leeftijd van 10-14 jaar), huiswerkmaatje van een 13-jarige jongen, voorlezer bij de Voorleesexpress, ik blog en ik studeer HBO Pedagogiek. Ik ben een echte BSO-leidster, ik kan daar al mijn enthousiasme en energie in kwijt en vind de afwisseling die het biedt heerlijk. Samen met ze spelen, kletsen en lachen en daarnaast kinderen die iets extra’s nodig hebben begeleiden, ik vind het heerlijk en ga iedere dag met plezier naar mijn werk. De oudste BSO kinderen (vanaf 9 jaar) hebben een speciaal plekje in mijn hart. Die prépubers die enerzijds al heel groot zijn en anderzijds nog heerlijk ‘kind’ zijn vind ik echt geweldig, ik geniet volop van de gesprekken die ik met ze heb en vind het een leuke uitdaging om met hen vorm te geven aan de groep en de activiteiten. In mijn blog laat ik jullie meekijken op mijn BSO, deel ik tips en adviezen voor de omgang met de oudste kinderen, deel ik succeservaringen en mislukkingen en geef ik ideeën voor leuke activiteiten voor de 9plus. Ik ben heel benieuwd wat jullie van mijn blog vinden, reacties, ideeën en tips zijn altijd welkom. Veel leesplezier en tot snel!