Herken jij ook die situatie dat het ontzettend hectisch en druk is op de groep? Je hebt geen tijd om te spelen, er moet nog van alles gebeuren! Maar is dat wel zo? Deze belemmerende gedachten denk ik samen met je om, want uit eigen ervaring weet ik; er is altijd tijd om te spelen.

Piekmomenten

Er zijn altijd van die piekmomenten op een dag, waardoor het chaotisch wordt op de groep. Drukte ontstaat bijvoorbeeld als er kinderen in de pauzetijd van je collega eerder wakker worden. Opeens heb je geen tijd meer om schriftjes te schrijven, het dienblad voor het eten klaar te zetten, of de was te vouwen. Het huilen van 1 kind maakt de rest wakker en moet je ze uit bed halen en helpen met aankleden. Dit is typisch zo’n moment waarin de stress vaak even toe neemt, want je wilt nog zoveel doen, je loopt achter de feiten aan. Het vervelend is dat op deze momenten vaak kinderen ook nog eens tegen de stroming in gaan. Een tweejarige heeft net op dit moment absoluut geen zin om zijn kleertjes aan te trekken. Op jouw vriendelijke vraag; ‘Doe maar even je sokjes aan’. Krijg je ‘NEEEE!!!!’ terug met een grote glimlach erbij. Ondertussen gaat een andere driejarige ervandoor met de sokjes en verstopt ze achter de kast.

Gewoon even luisteren

Hoe ga jij om met zo’n situatie? Laat je haar lekker rondlopen in haar onderbroek en ga je ondertussen even snel andere dingen doen? Of raakt jouw geduld een beetje op? Gebruik je een streng gezicht, een boze toon of probeer je haar toch in haar kleertjes te hijsen? Maak je misschien een grapje of ga je uitleggen wat het gevolg is dat zij haar kleertjes niet aan doet. Eigenlijk willen we allemaal dat kinderen op deze momenten gewoon even luisteren. Er zijn verschillende opties om deze kinderen te laten luisteren. Maar alle opties zorgen voor bepaalde mate van strijd, tussen jou en de kinderen of in jezelf. Met als gevolg dat de onrust en de hectiek toeneemt. De rust bewaren is dan een uitdaging. We willen met jou de uitdaging aangaan om meer rust momentjes te creëren. Doe jij met ons mee tijdens de challenge 12 maart?! Meld je hier aan!

Opvoeden = spelen

Mijn kracht is om out of the box te denken en ik kies dan ook vaak intuïtief voor opties waar je in eerste instantie niet aan zal denken. Op het moment dat ik dit mee maakte, koos ik ervoor om helemaal op te gaan in het spel met de kinderen. Ik voelde dat ik geen tijd had om te spelen, maar toch koos ik ervoor en dat leverde me een hele hoop op.

De driejarige had duidelijk lol in het verstoppen van de sokjes. Ik maakte een bondje met haar en startte met de twee jarige het zoekspelletje. Ik zei; ‘Als jij je sokjes kan vinden, trek je ze gelijk aan.’ Ze kwam meteen in beweging. Op het moment dat de twee jarige de sokjes gevonden had vertelde ik de driejarige dat ze de slofjes gauw moest gaan verstoppen. Ondertussen trok de twee jarige haar sokjes aan, gaf ik haar broek, die ze zonder mokken gelijk aan trok. Ze wilde namelijk meteen opzoek naar haar sloffen. Dat was het moment dat ik weer weg kon lopen om een ander kindje te helpen. Dit alles duurde nog geen 2 minuten, we hadden samen veel lol. Het meisje kon weer oefenen met zichzelf aankleden en de 3jarige had een leuk spelmoment ervaren in verbinding met een ander kindje en mij. Eigenlijk was ik onbewust volop aan het opvoeden tijdens het spel. Zonder strijd en met veel plezier, luisterden de kinderen moeiteloos naar mij. Wil je meer van dit soort pedagogische inzichten en praktische tools voor meer rust en minder strijd op de groep? Kijk op onze website!

Uitdaging

Ik ben blij dat ik deze situatie heb gemaakt, omdat ik heb ervaren dat de belemmerende gedachte van geen tijd hebben, vaak niet klopt. Spelen kost geen tijd, maar levert tijd op. Mijn stress verdween als sneeuw voor de zon. En zo is opvoeden ook nog eens heel leuk en makkelijk. Ik weet dat veel pm’ers met dezelfde beperkende gedachten rondlopen. Toch wil ik je uitdagen om op de momenten van stress zelf te gaan spelen. Op het moment dat je denkt; ‘Ik heb echt geen tijd om te spelen’, doe je het juist wel. Kijk hoe dat voor jou en de kinderen voelt. Observeer het spel van de kindjes en haak aan. Vergroot de situatie vooral lekker uit. Veel speelplezier en deel met mij je ervaring!

[likebtn theme="custom" icon_l_c="#ffffff" icon_l_c_v="#ffffff" icon_d_c="#ffffff" icon_d_c_v="#ffffff" label_c="#ffffff" label_c_v="#ffffff" counter_l_c="#ffffff" counter_d_c="#ffffff" bg_c="#65b4a2" brdr_c="#65b4a2" lang="nl" dislike_enabled="0" icon_dislike_show="0" i18n_like="Inspirerend artikel" white_label="1" popup_position="bottom"]

Geef een reactie op dit artikel

[wpautbox authorid="147"]

Gerelateerde berichten

Fout: View 9ae0bfaop9 bestaat mogelijk niet

Andere berichten

Fout: View 9b0ab6bsdu bestaat mogelijk niet
[getsocial app="follow_bar"]
By |2017-03-08T20:13:32+01:00maart 8th, 2017|Pedagogiek|0 Comments
Nathalie Hekking - Camacho & Sanne Bosmans
Wij, Nathalie en Sanne, (ortho)pedagogen bij Forsa inspireren je graag om je pedagogische blik te verruimen. We bloggen met herkenbare situaties en geven ideeën die direct toepasbaar zijn op de werkvloer. Zodat jij vanuit jouw kracht de kinderen de ruimte geeft om te groeien tot autonome personen. We werken met kinderopvang organisaties samen zodat er een sterk opvoedklimaat ontstaat. We adviseren en inspireren managers en pedagogische medewerkers, door middel van interactieve bijeenkomsten en coaching op de werkvloer. We merken dat het vooral gaat om het creëren van een nieuwe mindset over opvoeding. De pedagogische uitdagen komen vooral om de hoek kijken bij 'lastig' gedrag, juist bij lastig gedrag is het van belang om kinderen autonomie te verlenen en verbinding aan te gaan. We gunnen alle kinderen dat ze de ruimte krijgen om te groeien tot autonome personen. We geloven dat pedagogiek niets meer of minder is dan een relatie met elkaar aangaan, om kinderen autonomie te verlenen. Wat ons betreft gaat het om samenleven en kinderen te zien als mensen, die het recht hebben om vanuit respect en gelijkwaardigheid behandeld te worden. Hiermee valt het belonen en straffen (ook negeren, geven van consequenties en apart zetten) weg. In onze blogs willen we je inspireren om je pedagogische blik te verruimen. We geven praktische en prikkelende ideeën, zodat jij dit samen met je collega’s toe kunt passen in de kinderopvang. Heb je vragen, ideeën of wil je het pedagogische klimaat binnen je organisatie versterken? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee.