Herkennen jullie (een deel van) dit?

Je haalt de kinderen op uit school om naar de BSO te gaan en de kinderen zijn uitgelaten. Dit manifesteert zich in de volgende kenmerken:

– Verdrietig zijn zonder een duidelijke reden.
– Brutaal zijn en niet willen luisteren.
– Faalangst of spreekangst.
– Boosheid tonen en direct aandacht willen hiervoor terwijl je net van start bent gegaan om naar de  BSO locatie terug te gaan.
– Vrolijk en druk bedrag laten zien en op de BSO instorten

Voor mij zijn deze onderwerpen interessant om mee aan de slag te gaan en ik koos ervoor om “Mindfulness voor kinderen”   in te zetten.

Wat is Mindfulness voor kinderen?

Kinderen leren bij Mindfulness hoe hun meest waardevolle instrument, namelijk hun aandacht werkt. Aandacht lijkt zo vanzelfsprekend, maar de meeste aandacht gaat bij kinderen uit naar de aandacht om hen heen. Maar al te vaak lopen ze zichzelf voorbij en vergeten ze te letten op de signalen die hun lichaam ze geeft. De inzet van Mindfulness op de BSO geeft (gevoelige) kinderen de handvatten om zichzelf te leren kennen op fysiek en emotioneel gebied. Ze leren welke gevoelens er kunnen zijn en welke gedachten. En hoe ze daarnaar kunnen kijken, er aandacht aan kunnen geven,vanuit vriendelijkheid, in plaats van erdoor in paniek te raken. Lastige situaties en gevoelens mogen er zijn, net zoals de fijne en plezierige. Dat betekent zonder oordeel kijken naar zichzelf, naar de ander en naar de wereld om hen heen. Bewust in het hier-en-nu staan. Als deze kinderen weten en durven te ervaren wat ze voelen in hun lichaam, weten ze wat ze nodig hebben. Ze zijn dan in staat om hun grenzen te voelen en onderscheid te maken tussen welke prikkels van henzelf zijn en welke van een ander.

Wanneer kan je starten met Mindfulness?

Mijn ervaring heeft geleerd dat Mindfulness geschikt is voor kinderen vanaf 4 jaar. Mindfulness is zelfs in te zetten bij kinderen met een geestelijke of lichamelijke beperking. Uiteindelijk zie je ze in hun ontwikkeling groeien.

Loesje quote

Opbouw van Mindfulness lessen:

De opbouw van deze lessen met deze doelgroep vraagt om een andere aanpak dan bij volwassenen. Volwassenen hebben alle fases van ontwikkeling al doorlopen en weten dus wat aandacht krijgen en geven is. Wat emoties zijn en welke gevoelens we kunnen hebben. Kinderen moeten eerst leren wat aandacht geven is, en waar we allemaal aandacht aan kunnen geven of krijgen. Dan pas kunnen ze leren wat het verschil is tussen gevoel en een emotie. Je kunt je namelijk van binnen anders voelen dan de emotie van buiten laat zien. Vervolgens kunnen ze de aandacht gaan verleggen vanuit het lichaam naar de wereld om hun heen. Bijvoorbeeld: geluiden die ze horen, mensen om hun heen.

Een oefening voor alle leeftijden:

Deze oefening slaat altijd erg goed aan als je voor de eerste keer Mindfulness met kinderen doet. Kinderen zijn nieuwsgierig van aard en om te zorgen dat iedereen mee kan doen is deze fantastisch om mee te beginnen.

Doel: alle zintuigen activeren en onderzoeken.

Pak een rozijn en leg deze in je handpalm of pak hem tussen duim en wijsvinger. Concentreer je erop. Kijk eens naar die rozijn alsof je nog nooit een rozijn gezien hebt. Neem de tijd om hem echt te zien. Bekijk hem zorgvuldig en aandachtig, laat je ogen elk deeltje ervan verkennen. De deeltjes waarop het licht valt, de donkere holten, de plooitjes en de ribbeltjes. Draai hem tussen je vingers rond. Misschien voel je meer als je je ogen dicht doet. Als je hem naast je oor houdt, en je knijpt er voorzichtig in, hoor je dan een geluid? Houd hem daarna onder je neus en ruik eraan. Welke geuren ruik je? Let daarbij op of er iets in je mond of buik gebeurt. Misschien moet je ergens aan denken als je dit ruikt. Breng de rozijn dan langzaam naar je mond, houd hem eens tussen je lippen. Voel de rozijn en merk op wat er in je mond gebeurt. Breng de rozijn in je mond, verken hem met je tong en als je zover bent, bijt er dan eens in. Kauw heel voorzichtig en merk op welk smaakje je proeft in je mond. Slik de rozijn nog niet door, let op wat er gebeurt in je mond. En pas als je eraan toe bent, slik hem dan aandachtig door en merk alles op wat er in je mond, keel of buik gebeurt.

Ik ben erg benieuwd of jij die dit leest dit ook gaat inzetten op jouw lokatie en wat je ervaringen zullen zijn. 

Mocht je verder willen met Mindfulness en weet je niet goed wat geschikt is voor jouw doelgroep? Neem dan contact met mij op. Ik kan met jou meekijken naar passende oefeningen binnen jouw doelgroep en je ondersteunen daar waar nodig.

bedankt voor het lezen!

Liefs Maartje Oliemans.

[likebtn theme="custom" icon_l_c="#ffffff" icon_l_c_v="#ffffff" icon_d_c="#ffffff" icon_d_c_v="#ffffff" label_c="#ffffff" label_c_v="#ffffff" counter_l_c="#ffffff" counter_d_c="#ffffff" bg_c="#65b4a2" brdr_c="#65b4a2" lang="nl" dislike_enabled="0" icon_dislike_show="0" i18n_like="Inspirerend artikel" white_label="1" popup_position="bottom"]

Geef een reactie op dit artikel

[wpautbox authorid="1043"]

Gerelateerde berichten

Fout: View 9ae0bfaop9 bestaat mogelijk niet

Andere berichten

Fout: View 9b0ab6bsdu bestaat mogelijk niet
[getsocial app="follow_bar"]
By |2017-09-23T01:20:59+01:00juni 20th, 2017|Pedagogiek|0 Comments

About the Author:

Maartje Oliemans
Mijn naam is Maartje en via deze weg zal ik inspirerende blog Posts voor jullie klaar zetten over mijn werk in de (gespecialiseerde) kinderopvang. Naast PM'er werk ik ook met kinderen met een beperking én ben ik freelance blogger van mijn Bewuste lifestyle blog! www.degroenewereldverbeteraar.wordpress.com