Logopedie en kinderen die meerdere talen leren: best een ingewikkelde combi. Het komt vaak voor dat we kinderen aangemeld krijgen die meer dan één taal gebruiken. En dat doen ze op verschillende niveaus. Soms gebruiken ze alleen de moedertaal in bepaalde situaties, zoals aan tafel. Meestal gaat het gebruik van de moedertaal en het Nederlands gelijk op.

Maar een logopedist is geen juf Nederlands. Dus de vraag is, wanneer kom ik nou eigenlijk om het hoekje kijken om te helpen? Als er zowel in de moedertaal als in het Nederlands een probleem met de spraak of taal is. En nee, mijn Chinees en Arabisch zijn minimaal (lees ‘afwezig’) dus de oefeningen worden in het Nederlands gedaan. Ouders mogen thuis wel in hun eigen taal oefenen. Uit onderzoek weten we namelijk dat het stimuleren van de ene taal, de andere taal ook kan verbeteren. Ga je met het Nederlands aan de slag, dan begint de andere taal vaak ook op gang te komen.

Taaltherapie of advies?

Zo sprak het vierjarige jochie van Turkse ouders, dat altijd stampend en boos bij me binnenkwam, vloeiend Turks en maar een paar woorden Nederlands. Mijn advies aan moeder: geen logopedie maar dagelijks lekker aan de slag met boekjes uit de bieb, Sesamstraat en Nederlandse kinderliedjes.

Een ander kereltje van bijna drie met Poolse ouders kwam maar niet tot taalontwikkeling. Niet in het Pools en ook niet in het Nederlands. Ondanks de stimulans van ouders en een lieve, communicatieve gastouder, talloze boekjes voor het slapen gaan en mamma’s ‘zeg me maar na’. Het bleef bij ‘ja’, ‘nee’ en ‘stom’. Deze jongen heeft wat hulp nodig dus rap aan de slag met logopedie.

De Turkse moeder ging aan het werk en na een half jaar stond haar zoon naast me, op de school waar ik werkte: ‘ik wil met jou mee want jij doet altijd spelletjes met de andere kinderen’. Niets aan de hand met die taal. Enkel een adviserend steuntje in de rug bleek nodig. De andere jongen en ik bouwen nu elke week aan zijn taalvaardigheden. Precies wat een logopedist zoal doet.

[likebtn theme="custom" icon_l_c="#ffffff" icon_l_c_v="#ffffff" icon_d_c="#ffffff" icon_d_c_v="#ffffff" label_c="#ffffff" label_c_v="#ffffff" counter_l_c="#ffffff" counter_d_c="#ffffff" bg_c="#65b4a2" brdr_c="#65b4a2" lang="nl" dislike_enabled="0" icon_dislike_show="0" i18n_like="Inspirerend artikel" white_label="1" popup_position="bottom"]

Geef een reactie op dit artikel

[wpautbox authorid="189"]

Gerelateerde berichten

Fout: View 9ae0bfaop9 bestaat mogelijk niet

Andere berichten

Fout: View 9b0ab6bsdu bestaat mogelijk niet
[getsocial app="follow_bar"]
By |2017-06-02T13:34:36+01:00juni 7th, 2017|Pedagogiek|0 Comments

About the Author:

Lotte Endendijk
Ik ben Lotte Endendijk en werk als all-round logopedist én freelance tekstschrijver. Ik woon en werk in Tilburg, in een wijk met veel jonge gezinnen met allerlei achtergronden.