Als teamleider, manager, pedagogisch coach of -specialist herken je vast wel de situatie dat een groep niet zo lekker loopt. Het is onrustig en hectischer dan normaal, de pm’ers kloppen vaker bij je aan, omdat ze tegen verschillende problemen aanlopen. Hoe kan je je team ondersteunen in de weinig tijd die je hebt? Zet je empatisch vermogen in, in plaats van de problemen z.s.m. op te willen lossen.

Oplossingen bedenken
Er kunnen tal van redenen zijn dat een groep niet lekker loopt. Wellicht zijn er verschillende personele wisselingen geweest, is de groep kinderen van samenstelling veranderd, zijn er opeens veel meer kinderen op de groep of bepaald gedrag van kinderen zorgt voor meer onrust. Ik zie in de dagelijkse praktijk vaak dat er vanuit deze problemen oplossingen bedacht worden, zoals; tijdelijk een extra kracht op de groep of een cursus voor bepaald gedrag van kinderen.

Vanuit het probleem worden oplossingen bedacht, het zit vaak in ons als mens dat we problemen willen oplossen. De snelheid waarin dit vaak gebeurt zorgt er voor dat we vaak te weinig stil staan bij het probleem wat er onder ligt.

Stilstaan bij het probleem
Stel dat we ervan uit gaan dat we het probleem niet op kunnen lossen. Stel dat we er alleen maar voor de ander kunnen zijn. Dat we de ander echt horen en zien. Wat zou dat opleveren?

Ik zie dat dit vaak ruimte geeft, ruimte om met elkaar de situatie goed te bekijken. In deze ‘lege’ ruimte kan je vooral veel vragen stellen aan de PM-er. Verplaatst je in de ander en stel de vraag; wat heb je van mij nodig?

Vanuit deze empathische houding, geef je collega de ruimte om zich echt gehoord te voelen en versterk de je verbinding. Je geeft ruimte zodat hij of zij zelf met een oplossing kan komen, je neemt haar (of hem) serieus en activeert de eigen kracht. Uiteindelijk weet een PM-er vaak heel goed wat een kind of een groep nodig heeft. Wat regelmatig ontbreekt is de ruimte om dit boven te laten komen. Het enige wat ervoor nodig is, is stilstaan bij het probleem, in de ander verplaatsen en vragen stellen.

Een opmerking die ik afgelopen week van een manager hoorde; ‘Ik wil zo graag dat ze niet om ieder wissewasje naar mij toe komen, maar dat ze pro actief zelf nadenken wat ze willen.’

Deze opmerking is vooral gericht op het oplossen van de problemen met weinig empathie. Ik merk de tijdsdruk en werkdruk van de manager in haar verhaal. Over empathie een leuk filmpje.

Als we als manager/pedagogisch coach geloven in de eigen kracht en expertise van de PM-er dan zie je dat de PM-er een onderliggende behoefte heeft. Welke goede reden heeft de PM-er om met elk ‘wissewasje’ naar je toe te komen? Wat ligt eronder? Is dit een behoefte aan verbinding, autonomie of competentie?

Voor managers organiseren we events over dit thema. Op 23 mei is onze eerste editie, deze is volgeboekt. Wil je ook deelnemen, stuur ons een mail via onderstaande auteursbox. Er komen namelijk nog meer data aan voor events voor managers in de kinderopvang.

[likebtn theme="custom" icon_l_c="#ffffff" icon_l_c_v="#ffffff" icon_d_c="#ffffff" icon_d_c_v="#ffffff" label_c="#ffffff" label_c_v="#ffffff" counter_l_c="#ffffff" counter_d_c="#ffffff" bg_c="#65b4a2" brdr_c="#65b4a2" lang="nl" dislike_enabled="0" icon_dislike_show="0" i18n_like="Inspirerend artikel" white_label="1" popup_position="bottom"]

Geef een reactie op dit artikel

[wpautbox authorid="147"]

Gerelateerde berichten

Fout: View 9ae0bfaop9 bestaat mogelijk niet

Andere berichten

Fout: View 9b0ab6bsdu bestaat mogelijk niet
[getsocial app="follow_bar"]
By |2017-09-23T01:22:33+01:00mei 4th, 2017|Pedagogiek|0 Comments
Nathalie Hekking - Camacho & Sanne Bosmans
Wij, Nathalie en Sanne, (ortho)pedagogen bij Forsa inspireren je graag om je pedagogische blik te verruimen. We bloggen met herkenbare situaties en geven ideeën die direct toepasbaar zijn op de werkvloer. Zodat jij vanuit jouw kracht de kinderen de ruimte geeft om te groeien tot autonome personen. We werken met kinderopvang organisaties samen zodat er een sterk opvoedklimaat ontstaat. We adviseren en inspireren managers en pedagogische medewerkers, door middel van interactieve bijeenkomsten en coaching op de werkvloer. We merken dat het vooral gaat om het creëren van een nieuwe mindset over opvoeding. De pedagogische uitdagen komen vooral om de hoek kijken bij 'lastig' gedrag, juist bij lastig gedrag is het van belang om kinderen autonomie te verlenen en verbinding aan te gaan. We gunnen alle kinderen dat ze de ruimte krijgen om te groeien tot autonome personen. We geloven dat pedagogiek niets meer of minder is dan een relatie met elkaar aangaan, om kinderen autonomie te verlenen. Wat ons betreft gaat het om samenleven en kinderen te zien als mensen, die het recht hebben om vanuit respect en gelijkwaardigheid behandeld te worden. Hiermee valt het belonen en straffen (ook negeren, geven van consequenties en apart zetten) weg. In onze blogs willen we je inspireren om je pedagogische blik te verruimen. We geven praktische en prikkelende ideeën, zodat jij dit samen met je collega’s toe kunt passen in de kinderopvang. Heb je vragen, ideeën of wil je het pedagogische klimaat binnen je organisatie versterken? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee.