Kinderen tekenen van nature. Ze kunnen soms enorm veel tekeningen maken.

Waarom doen ze dat? 

Een kind laat in een tekening zijn binnenwereld zien. Je zult verbaasd staan over de grote hoeveelheid informatie die een kind op deze onderbewuste, symbolische manier laat zien. Ieder kind is een uniek jong mens met een eigenheid die zich voedt en ontwikkelt. Het leert tegen de achtergrond van zijn omgeving en van wat hij meemaakt in het leven. De tekening is een illustratie dat een kind daarbij maakt.

Kinderen kunnen in hun tekeningen prijsgeven wat bij hen speelt op; emotioneel, lichamelijk en sociaal gebied.

Op de eerste tekeningen zie je vaak zomaar wat krabbels.

Als je een geoefende analist bent, (zoals ik) kan je daar al een ontwikkelingsfase in herkennen. Deze herkende fase lopen veelal synchroon met de andere ontwikkelingsgebieden van het kind zoals de cognitieve, emotionele, sociale en motorische ontwikkeling.

De eerste tekeningen van het kind (plusminus 1-3 jaar) in deze fase, noemen we grenzeloos, omdat ze vaak over de rand van het papier gaan. De lijnen zijn onwillekeurig en gaan alle kanten op. Enerzijds is de motoriek ook nog zo grof dat het weinig controle over het potlood heeft. Anderzijds staat vooral de beweging centraal, evenals de verrassing vanwege het feit dat het iets getekend heeft.

De tekening wordt ook grenzeloos genoemd omdat het kind het blad alle kanten op draait. Hierin kan je goed zien dat het kind zichzelf, zijn eigen IK nog volop aan het ontdekken is en nog geen ondergrond heeft maar volledig afhankelijk is van de impulsen uit zijn omgeving.

Wanneer het kind na drie jaar nog steeds van deze grenzeloze tekeningen maakt, kan er sprake zijn van een ontwikkelingsachterstand of van motorische of andere emotionele problematiek.

Opdracht:

Geef de kinderen een vel papier en een potlood. Laat ze hun gang gaan. Indien nodig ‘help’ je met de eerste lijnen op papier. Jij bent immers hun voorbeeld. Mocht dit nog te moeilijk zijn, kan je ze ook een schort voor doen en laten knoeien met smeerbaar eten. Hier kan je dan een foto van maken en Voìla…. de eerste tekening is een feit!

Hoe vond je het om dit te doen? Wat zie je in de tekening? 

Ik hoop dat je het interessant vond om mijn artikel te lezen en er eventueel mee aan de slag te gaan. Heb je vragen? Stuur mij dan een berichtje.

Groetjes, Maartje Oliemans

[likebtn theme="custom" icon_l_c="#ffffff" icon_l_c_v="#ffffff" icon_d_c="#ffffff" icon_d_c_v="#ffffff" label_c="#ffffff" label_c_v="#ffffff" counter_l_c="#ffffff" counter_d_c="#ffffff" bg_c="#65b4a2" brdr_c="#65b4a2" lang="nl" dislike_enabled="0" icon_dislike_show="0" i18n_like="Inspirerend artikel" white_label="1" popup_position="bottom"]

Geef een reactie op dit artikel

[wpautbox authorid="1043"]

Gerelateerde berichten

Fout: View 9ae0bfaop9 bestaat mogelijk niet

Andere berichten

Fout: View 9b0ab6bsdu bestaat mogelijk niet
[getsocial app="follow_bar"]
By |2017-10-02T15:57:40+01:00oktober 2nd, 2017|Pedagogiek|0 Comments

About the Author:

Maartje Oliemans
Mijn naam is Maartje en via deze weg zal ik inspirerende blog Posts voor jullie klaar zetten over mijn werk in de (gespecialiseerde) kinderopvang. Naast PM'er werk ik ook met kinderen met een beperking én ben ik freelance blogger van mijn Bewuste lifestyle blog! www.degroenewereldverbeteraar.wordpress.com