Vandaag begin ik aan mijn laatste online training cultuur sensitief werken. Een training die ik volg om GGZ en LVB problematiek bij jeugdigen met een migratie achtergrond sneller te herkennen. Het was een training met veel eye-openers en eigenlijk voor iedereen een aanrader!

Verschillende afkomsten binnen het team

Sinds maart is het KDV waar ik werk overgenomen door een grote organisatie. Eén van de pluspunten daarvan is, dat wij (team van pm’ers) gewoon vrij kunnen nemen wanneer we willen (in grote lijnen natuurlijk) omdat we nu beschikken over een inval poule. Voorheen was het altijd een gedoe, want als collega A vrij wilde, moest collega B dus extra werken. Maar goed, die inval poule…Ik merk dat ik het iedere keer toch wel spannend vind, wie krijg je op de groep? Inmiddels kennen we er een stuk of drie, maar afgelopen week kwam er een voor ons onbekende invalster. ‘s Middags belde ze aan. Een Marokkaanse vrouw met een hoofddoek. Zoals ik al zei, werkten we in een heel klein team, en hoewel we verschillende afkomsten/ geloven binnen ons team hebben gehad, was dit niet eerder iemand die een hoofddoek droeg. En ik betrapte me op de flitsend snelle gedachte: Hoe zullen de kinderen hierop reageren?

Stigma’s

Terug naar mijn training. Tijdens mijn training heb ik gehoord over een onderzoek (weliswaar klein en niet representatief) dat gehouden is onder kleuters. Tijdens dit onderzoek lieten de onderzoekers steeds foto’s zien aan de kinderen en stelden vragen als: Naast wie zou je liever zitten, wie denk je dat er rijker is, en wie vind jij het mooist? Het bleek dat het merendeel van de kinderen zich positiever uit liet over de blanke mensen op de foto’s. Zelfs de donkere kinderen uit de groep, vonden de blanke pop mooier…. Schokkend toch?

In augustus verhuizen wij met het KDV naar een school. Een school die veel kinderen heeft met een migratie achtergrond. Ik vind het heel belangrijk dat iedere in onze maatschappij mee telt. Maar blijkbaar worden bepaalde stigma’s al jong aangeleerd, en niet eens bewust. Het is waarschijnlijk dat het komt doordat er te weinig voorbeelden zijn. Onbekend, maakt onbemind.

Cultuur overstijgend speelgoed

Ik heb eens kritisch gekeken naar ons KDV. We hebben één PM’er van Surinaamse afkomst, maar verder hebben we wat betreft materiaal schokkend weinig cultuur overstijgend speelgoed. Op puzzels, staan blank kinderen (1 of 2 uitgezonderd), alle poppen zijn blank, de barbies, en ook verreweg de meeste boekjes gaan over blanke kinderen… In ons team hebben we het er over gehad en we zijn het er over eens, wij willen ons aanbod, veel meer gaan afstemmen en spiegelen aan de multiculturele samenleving en zo ons steentje bijdrage tegen discriminatie. Hoe doen jullie dat? Ben je je hier van bewust? Ik ben benieuwd!

Oja! De kinderen reageerde natuurlijk allemaal positief op onze invalster! Het was een gezellige middag en we zien haar aankomende week al weer terug voor een andere inval klus!

[likebtn theme="custom" icon_l_c="#ffffff" icon_l_c_v="#ffffff" icon_d_c="#ffffff" icon_d_c_v="#ffffff" label_c="#ffffff" label_c_v="#ffffff" counter_l_c="#ffffff" counter_d_c="#ffffff" bg_c="#65b4a2" brdr_c="#65b4a2" lang="nl" dislike_enabled="0" icon_dislike_show="0" i18n_like="Inspirerend artikel" white_label="1" popup_position="bottom"]

Geef een reactie op dit artikel

[wpautbox authorid="186"]

Gerelateerde berichten

Fout: View 9ae0bfaop9 bestaat mogelijk niet

Andere berichten

Fout: View 9b0ab6bsdu bestaat mogelijk niet
[getsocial app="follow_bar"]
By |2017-05-31T08:42:56+01:00mei 31st, 2017|Pedagogiek|0 Comments

About the Author:

Doortje Neetens
Mijn naam is Doortje en vanaf deze maand mag ik gaan bloggen voor To Be Kinderopvang. Super leuk! Het idee van een platform voor en door de kinderopvang spreekt mij heel erg aan. Situaties en visies met elkaar delen en zodoende van elkaar leren en elkaar inspireren. Ik werk inmiddels 12 jaar in de kinderopvang op een kleinschalig kinderdagverblijf, met maar twee groepen. Ik werk op een verticale groep en daar beleef ik van alles. Ik ben mij de afgelopen jaren gaan verdiepen en verrijken met kennis en vaardigheden waarmee ik mijn beroep nog beter en leuker wil kunnen uitvoeren. Zo studeer ik jeugd en ontwikkelingspsychologie en ben ik opgeleid als docent peuter en kleuteryoga. Ook doe ik veel met muziek. Iedere maand zal ik een blog schrijven over mijn belevenissen of visie op bepaalde situaties in de kinderopvang. Ik hoop dat jullie ze met plezier lezen.