Jij herkent vast wel de situatie dat een baby’tje erg ontevreden gedrag laat zien. Ze (laten we haar voor het gemak even Sophie noemen) jengelt als jij haar niet vast hebt. Het huilen zorgt er ook voor dat de groep extra onrustig wordt. Wat doe jij; haar vasthouden of laten huilen? Er is ook nog derde optie; aandacht geven! Lees in dit blog wat je kunt doen.

Vasthouden of laten huilen?
Sophie is een meisje van 11 maanden die continu gedragen wil worden. Als je haar neerzet dan begint ze meteen met jengelen. Je draagt haar al zoveel mogelijk, want dan is ze stil. Dit kan alleen niet de hele tijd, want je hebt nog andere kinderen die recht hebben op je liefde. De groep vraagt steeds meer aandacht, want die worden ook onrustig van het jengelen, wat ondertussen is overgegaan in steeds harder huilen. Hoe ga jij om met deze situatie? Pak je Sophie toch maar weer op of laat je haar huilen?

Liefdevolle houding
Kiezen tussen deze twee uiterste klink logisch. Haar oppakken doen we vanuit alle liefde en met het idee dat we haar willen helpen. Of het huilen negeren, wat we vaak doen uit onmacht. Want we hebben niet de tijd, de ruimte en de aandacht om er continu voor haar te zijn. Maar dit zijn te snelle conclusies. Deze te snelle reacties zorgen er zelden voor dat het jengelen, huilen of de onrust oplost. Stel dat je jezelf eens helemaal de ruimte geeft om de conclusie te trekken (en tegen Sophie te zeggen); ‘Ik zie dat je het zo moeilijk hebt, hoe kan ik jou het beste helpen?’ Deze lege ruimte en stilte zorgt ervoor dat je je even helemaal inleeft wat Sophie nodig heeft. Dit animatiefilmpje laat goed zien wat deze liefdevolle houding, oftewel empathie inhoud.  Jouw volledige aandacht voor het jengelen, al is het ‘maar’ voor 10 seconden, maakt de situatie vaak wel beter. Stel jezelf dan eens de vraag; ‘Als ik Sophie was, wat heb ik dan nodig?’ Wil je hier meer inspiratie, kennis en kunde in opdoen? Kom dan naar het event; aandacht voor lastig gedrag.

Behoefte achter gedrag
Nadat we onszelf deze vraag bij Sophie hadden gesteld, kwamen we erachter dat ze een grote behoefte had aan rust, overzicht en uitdaging. Ze ervaarde veel stress midden in de groep. Ze is een nieuwsgierig meisje dat continu prikkels opzoekt, zichzelf uitdaagt, maar de prikkels in de groep werden haar te veel. Haar stress verdween als ze opgepakt werd. Maar ze ontstresste ook als ze rustig aan de zijkant van de groep, in een wipper zat. Ze kwam helemaal tot rust als ze iets met haar handen kon doen in de wipper. Je kunt het vergelijken met een stressballetje die sommige kinderen hebben op school. De sensomotorische activiteit in combinatie met overzicht (aan de zijkant zitten en rechterop in de wipper) was voor Sophie de gouden sleutel.

Aandacht als derde optie
Natuurlijk is geen enkel kind zoals Sophie. Ieder jengelend kind heeft anderen behoeften en heeft iets anders van jou als pm’er nodig. Wel kom ik elke keer tot de conclusie dat een stapje terugnemen essentieel is. Echt aandacht hebben voor de behoeften van kinderen en dus volledig inleven wat ze van je nodig hebben, doet wonderen. Wil jij meer weten hoe je dat doet? Kom dan naar ons gezellige event; aandacht voor lastig gedrag.

[likebtn theme="custom" icon_l_c="#ffffff" icon_l_c_v="#ffffff" icon_d_c="#ffffff" icon_d_c_v="#ffffff" label_c="#ffffff" label_c_v="#ffffff" counter_l_c="#ffffff" counter_d_c="#ffffff" bg_c="#65b4a2" brdr_c="#65b4a2" lang="nl" dislike_enabled="0" icon_dislike_show="0" i18n_like="Inspirerend artikel" white_label="1" popup_position="bottom"]

Geef een reactie op dit artikel

[wpautbox authorid="147"]

Gerelateerde berichten

Fout: View 9ae0bfaop9 bestaat mogelijk niet

Andere berichten

Fout: View 9b0ab6bsdu bestaat mogelijk niet
[getsocial app="follow_bar"]
By |2017-09-23T01:23:56+01:00maart 30th, 2017|Pedagogiek|0 Comments
Nathalie Hekking - Camacho & Sanne Bosmans
Wij, Nathalie en Sanne, (ortho)pedagogen bij Forsa inspireren je graag om je pedagogische blik te verruimen. We bloggen met herkenbare situaties en geven ideeën die direct toepasbaar zijn op de werkvloer. Zodat jij vanuit jouw kracht de kinderen de ruimte geeft om te groeien tot autonome personen. We werken met kinderopvang organisaties samen zodat er een sterk opvoedklimaat ontstaat. We adviseren en inspireren managers en pedagogische medewerkers, door middel van interactieve bijeenkomsten en coaching op de werkvloer. We merken dat het vooral gaat om het creëren van een nieuwe mindset over opvoeding. De pedagogische uitdagen komen vooral om de hoek kijken bij 'lastig' gedrag, juist bij lastig gedrag is het van belang om kinderen autonomie te verlenen en verbinding aan te gaan. We gunnen alle kinderen dat ze de ruimte krijgen om te groeien tot autonome personen. We geloven dat pedagogiek niets meer of minder is dan een relatie met elkaar aangaan, om kinderen autonomie te verlenen. Wat ons betreft gaat het om samenleven en kinderen te zien als mensen, die het recht hebben om vanuit respect en gelijkwaardigheid behandeld te worden. Hiermee valt het belonen en straffen (ook negeren, geven van consequenties en apart zetten) weg. In onze blogs willen we je inspireren om je pedagogische blik te verruimen. We geven praktische en prikkelende ideeën, zodat jij dit samen met je collega’s toe kunt passen in de kinderopvang. Heb je vragen, ideeën of wil je het pedagogische klimaat binnen je organisatie versterken? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee.