De verplichte bijscholing in de babyopvang staat voor de deur. Heb jij ondanks de drukte, al tijd gevonden om een geschikt bijscholingsaanbod te vinden? Nee? Lees in dit blog waarom dit helemaal niet erg is.

Nog niet afgevinkt

Stel je eens de volgende situatie voor; Je hebt zoals gewoonlijke een hectische dag, waarin veel op je to do lijstje staat. Je bent dan ook best wel trots dat het je eindelijk is gelukt om tijd te maken om je te verdiepen in het bijscholingsaanbod. Je hebt wel een aanbod gevonden, die jij vindt passen bij de organisatie en je team. Je wilt meteen je leidinggevende en je collega’s mailen dat je dit aanbod prima vindt. Maar voordat je dit mailtje kan typen, komt er een ziekmelding binnen en belt een nieuwe ouder voor een rondleiding. Gelukkig heb je het mailtje nog niet gestuurd, want je misschien ben je wel een essentiële stap vergeten.

Te snel

Net zoals wij (Nathalie en Sanne van Forsa) vind jij het waarschijnlijk ontzettend belangrijk dat de babyopvang een kwaliteitsboost krijgt. Je wilt niets liever dat je teamleden nog beter worden in het waardevolle werk wat ze doen. Hier wil je hard voor werken. Je hebt nu al zin om deze nieuwe kennis op te nemen en de pedagogische groei in je team te gaan zien. Echter, de valkuil is om als gedreven locatiemanager of pedagogisch coach, te snelle stappen te gaan nemen in dit enthousiaste proces. De kans is groot dat je door jouw snelheid van werken, waarschijnlijk vergeet om je team hierin mee te nemen.

Jouw rol voor effectiviteit

Als we ons enthousiasme vergeten te delen met de PM’ers en er te weinig aan denken om hen input mee te nemen, dan is de kans groot dat er weerstand ontstaat. Dat betekent niet dat je team het niet wilt, maar dat de weg ernaartoe te snel gaat. Jouw team heeft jou nodig om tot groei te komen. Jij bent degene die ervoor kan zorgen dat ze open staan voor de nieuwe pedagogische ontwikkelingen.
Jouw bevlogenheid en de wilskracht om de babyopvang in kwaliteit te versterken, is ontzettend aanstekelijk. Zij hebben jouw als spiegel nodig. Als de bijscholing terloops genoemd wordt, dan is de kans groot dat je team het nut er niet van inziet en de bijscholing ook als verplicht gaat voelen. Maar als jij de tijd neemt om samen met je team te sparren over de bijscholing en je enthousiasme hierin te laten zien, dan is de kans vele malen groter dat zij vanuit zichzelf willen investeren in pedagogische groei.

Neem de tijd

Om de intrinsieke motivatie (motivatie van binnenuit) te bewerkstelligen is het belangrijk dat je tijd neemt om je team mee te nemen in dit proces. Hun stem en behoeften in bijscholing zijn van essentieel belang. Dit kost tijd en je vinkt het helaas niet zomaar af op je to do lijst. Maar het investeren in deze tijd voor aandacht voor de behoeften van je team, betaald zich later dubbel en dwars terug. Simpelweg, omdat je team dan wil verbeteren. Als je deze mindset voor elkaar hebt, heb je nog tijd genoeg om te kijken welk bijscholingsaanbod aansluit bij jullie organisatie, je team en de baby’s.

Enthousiast voor pedagogische groei

Kortom, je wilt het inventariseren voor de bijscholing niet zomaar afvinken, omdat het moet. Streef jij naar een team die enthousiast is voor pedagogische groei en gemotiveerd is om te investeren in de nieuwste pedagogische ontwikkelingen? Sanne en Nathalie van Forsa willen je tijdens de GRATIS online lezing op 31 oktober graag meenemen in hoe je zo’n team creëert. Wil jij ook weten hoe je dat doet? Twijfel niet en schrijf je direct in, want er is maar beperkt plek.

[likebtn theme="custom" icon_l_c="#ffffff" icon_l_c_v="#ffffff" icon_d_c="#ffffff" icon_d_c_v="#ffffff" label_c="#ffffff" label_c_v="#ffffff" counter_l_c="#ffffff" counter_d_c="#ffffff" bg_c="#65b4a2" brdr_c="#65b4a2" lang="nl" dislike_enabled="0" icon_dislike_show="0" i18n_like="Inspirerend artikel" white_label="1" popup_position="bottom"]

Geef een reactie op dit artikel

[wpautbox authorid="147"]

Gerelateerde berichten

Fout: View 9ae0bfaop9 bestaat mogelijk niet

Andere berichten

Fout: View 9b0ab6bsdu bestaat mogelijk niet
[getsocial app="follow_bar"]
By |2017-10-28T09:56:16+01:00oktober 30th, 2017|Management|0 Comments
Nathalie Hekking - Camacho & Sanne Bosmans
Wij, Nathalie en Sanne, (ortho)pedagogen bij Forsa inspireren je graag om je pedagogische blik te verruimen. We bloggen met herkenbare situaties en geven ideeën die direct toepasbaar zijn op de werkvloer. Zodat jij vanuit jouw kracht de kinderen de ruimte geeft om te groeien tot autonome personen. We werken met kinderopvang organisaties samen zodat er een sterk opvoedklimaat ontstaat. We adviseren en inspireren managers en pedagogische medewerkers, door middel van interactieve bijeenkomsten en coaching op de werkvloer. We merken dat het vooral gaat om het creëren van een nieuwe mindset over opvoeding. De pedagogische uitdagen komen vooral om de hoek kijken bij 'lastig' gedrag, juist bij lastig gedrag is het van belang om kinderen autonomie te verlenen en verbinding aan te gaan. We gunnen alle kinderen dat ze de ruimte krijgen om te groeien tot autonome personen. We geloven dat pedagogiek niets meer of minder is dan een relatie met elkaar aangaan, om kinderen autonomie te verlenen. Wat ons betreft gaat het om samenleven en kinderen te zien als mensen, die het recht hebben om vanuit respect en gelijkwaardigheid behandeld te worden. Hiermee valt het belonen en straffen (ook negeren, geven van consequenties en apart zetten) weg. In onze blogs willen we je inspireren om je pedagogische blik te verruimen. We geven praktische en prikkelende ideeën, zodat jij dit samen met je collega’s toe kunt passen in de kinderopvang. Heb je vragen, ideeën of wil je het pedagogische klimaat binnen je organisatie versterken? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee.