…dat is een vraag die mij soms wordt gesteld. Vooropgesteld: van mij moet je helemaal niets. Doe lekker waar je zelf zin in hebt, en wat bij jouw kinderopvang of Integraal Kindcentrum past. Maar als ik je als marketeer in de kinderopvang toch een advies mag geven? Dan zeg ik simpelweg ja. En nu wil jij natuurlijk graag weten waarom.

Waarom dan, Daisy?

Waar nog niet zo lang geleden Instagram met name onder jongeren actief werd gebruikt (mijn 16-jarige dochter was er niet vanaf te slaan), zie we nu dat het juist onder de doelgroep van ‘onze ouders’ en (potentiële) medewerkers sterk groeiend is. Het is booming! Zie hier het onderzoek 2018. Instagram groeit in elke leeftijdscategorie.

social media kinderopvang

beeld Newcom

Facebook is nog marktleider maar niet meer echt groeiende. Daarnaast: met het nieuwe algoritme dat Facebook dit jaar heeft uitgerold, wordt het steeds lastiger om zichtbaar te zijn bij diegenen die jouw pagina liken/volgen. Simpelweg foto’s plaatsen van activiteiten met een leuk onderschrift? Grote kans dat nog geen 6% van jouw volgers het ziet. Zonde van de tijd en energie die jij erin steekt. Ik zie dat dat een van de meest gemaakte fouten is binnen de kinderopvang: denken dat wat jij plaatst op Facebook daadwerkelijk gezien wordt. Facebook gaat weer terug naar haar oorsprong: een echt ‘social’ netwerk. Privé berichten van vrienden hebben voorrang. Wil jij als kinderopvang wel zichtbaar zijn, dan moet je twee dingen doen:

  1. of de portemonnee trekken en je berichten actief en betaald promoten;
  2. of je content moet dusdanig waardevol zijn, dat het veel interactie creëert. Interactie wil zeggen: actieve reacties (dus niet alleen een like geven). En dit is zeker nog niet gemakkelijk.

Het ging toch over Instagram?

Zeker, maar daarom moest e.e.a. over Facebook eerst uitgelegd worden. Hetzelfde geldt ook voor Instagram: daar moet je ook waardevolle content plaatsen die interactie creëert. Anders word je ook niet gezien. Maar dit is wel gemakkelijker te realiseren. Het mooie aan Instagram is dat jij, wanneer je bijvoorbeeld een foto plaatst, meteen gebruik kunt maken van mooie fotofilters. Die zitten automatisch in de Instagram app. Hiermee ziet jouw foto er ineens stukken beter uit. Instagram gaat tenslotte voor mooi beeldmateriaal (foto/film). Waar je op Facebook vaak meerdere foto’s plaatst, kun je met Instagram juist heel goed af met één goede foto. Noem het ‘visueel hoogwaardige content.’

#Hashtags

Waar je op Facebook geen hashtags moet gebruiken, zet je deze op Instagram juist wel in. Bij voorkeur minimaal 10. Voordeel? Men kan bepaalde hashtags volgen (zelf volg ik bijvoorbeeld o.a. #kinderopvang) of men kan hierop zoeken. En zo komen ze dan weer uit bij jouw account en gaan het wellicht volgen. Je naamsbekendheid wordt vergroot.

Werving medewerkers

Iedereen is op zoek naar pm’ers! Zet jij Instagram al actief in voor werving? Ook hier kun jij je doelgroep selecteren. En dan heb ik het niet over automatisch doorplaatsen vanuit Facebook naar Instagram. Nee, een eigen campagne op Instagram. Hier ligt met name een grote kans voor de kinderopvang!

Seminar Instagram voor kinderopvang

Ik kan nog veel langer vertellen over Instagram. En dat doe ik dan ook op 25 mei op het ‘Seminar Instagram voor de kinderopvang.’ Gaan we meteen praktisch aan de slag. Er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar. Hoop je te zien!

Groetjes, Daisy

https://www.instagram.com/hetaktieatelier/

[likebtn theme="custom" icon_l_c="#ffffff" icon_l_c_v="#ffffff" icon_d_c="#ffffff" icon_d_c_v="#ffffff" label_c="#ffffff" label_c_v="#ffffff" counter_l_c="#ffffff" counter_d_c="#ffffff" bg_c="#65b4a2" brdr_c="#65b4a2" lang="nl" dislike_enabled="0" icon_dislike_show="0" i18n_like="Inspirerend artikel" white_label="1" popup_position="bottom"]

Geef een reactie op dit artikel

[wpautbox authorid="244"]

Gerelateerde berichten

Fout: View 9ae0bfaop9 bestaat mogelijk niet

Andere berichten

Fout: View 9b0ab6bsdu bestaat mogelijk niet
By |2018-03-20T16:36:41+00:00maart 21st, 2018|Management|0 Comments

About the Author:

Daisy Kuipers
Eigenaar van Het Aktie Atelier: marketing, communicatie en interim-management 100% gericht op kinderopvang. En dat al sinds 17 jaar! Wat ik doe? Veel! En snel gericht op resultaat. De naam is niet voor niets gekozen tenslotte! Denk aan: mystery shopping, websites, (web)teksten, trainingen en workshops, social media, grafische vormgeving, interim-management. Oja, de kinderopvang is enige branche waarin Het Aktie Atelier werkzaam is. En ik werk met de beste freelancers waar nodig."Leuk hoor, dat Aktie Atelier, maar wie ben jij eigenlijk Daisy?""Uh, ja, ben een doortastende veertiger en woon soms samen met mijn dochter Fenna van 16 in Arnhem-centrum (en soms is ze bij haar vader). Zelf altijd gebruikgemaakt van het KDV en BSO, dus weet heel goed waar je op let als ouder zijnde. En wat een ouder belangrijk vindt. Verder roer ik graag in allerlei potten en pannen om zo nieuwe creaties te proberen en vooral te proeven, en ben ik een actieve sporter (niet geheel vrijwillig haha). Daarnaast zie ik Curacao als mijn tweede thuis! In tegenstelling tot hier gaat daar alles een stapje (nou ja, vele stapjes) trager en is er dus minder ‘aktie!’ Ook weleens lekker voor de broodnodige balans:)"