Om met de deur in huis te vallen, maar liefst 58% van de ouders schrijft zich direct in via de website en slechts 32% vraagt een rondleiding aan (bron: KDV Online). 58% Van de mensen heeft dus geen contact gehad met de organisatie op misschien een belletje of mailtje na en schrijft zich als klant in via de website. Hoe kan dit?

Om je hierop antwoord te geven begin ik met allereerst wat achtergrondinformatie over de markt, de rol van internet in het aankoopproces die jou, als het goed is, het belang van een goede website aantoont. In volgende blogs en via workshops wil ik je meenemen naar de beste website voor jouw organisatie.

De markt is veranderd

Door de economische crisis en verandering van kabinetsbeleid is de vraag naar kinderopvang fors gedaald. Het aanbod in kinderopvang is groter dan vraag naar kinderopvang. Persoonlijk zeg ik, gelukkig maar….. Ouders zijn nu kritischer naar de kinderopvang, stellen meer eisen, willen meer voor hun kind en voor hun zelf. De basisbehoefte “opvang van hun kind” is uitgebreid met allerlei extra wensen op terreinen van pedagogiek, voeding, activiteiten, buitenspelen, educatie en flexibiliteit. Kortom, ouders kijken nu veel bewuster naar de kwaliteit van kinderopvang t.o.v. 7 jaar geleden.

Website belangrijk?

€ 5.607,- omzet per kind per jaar

Gebaseerd op

781 uren per jaar tegen een uurtarief van € 7,18

Nu hebben ouders dus keuze uit verschillende kinderopvangorganisaties. Iedereen heeft plek…….., dus waar willen zij hen kind plaatsen? Precies, bij de beste kinderopvangorganisatie in de buurt. En hier komen we op verandering twee in de markt. Het aankoopproces is in zeven jaar tijd fors gewijzigd.

Het aankoopproces is veranderd

Vroeger belde de ouder je op voor een rondleiding. Je maakte een afspraak en tijdens de rondleiding ontving ze persoonlijk de propositie van je bedrijf. Je liet met veel enthousiasme de vestiging zien, pakte leuke speeltjes, boekjes, lichtte haar voor over de activiteiten die je onderneemt, etcetera. Je gaf haar wellicht nog een mooie brochure of je pedagogisch beleidsplan mee en dan had ze alle informatie voor handen om een beslissing te maken.

Vlugger, sneller & uitgebreider
De ouder zoekt nu via Google naar kinderopvangorganisaties bij haar in buurt (dit betekent dat je website heel goed vindbaar moet zijn) of ze zoekt specifiek op jouw bedrijfsnaam. Tips en ervaringen van vriendinnen of familie worden natuurlijk meegenomen, maar ze zal altijd haar eigen keuze maken. Een keuze die allereerst is gebaseerd op basis van je profiel op internet, kortom de staat van je website. Een goede website voldoet aan de volgende onderdelen:

  • Informeren
  • Positioneren
  • Vertrouwen kweken
  • Prikkelen tot handelen

Dit betekent dat jouw verhaal bij de rondleiding dus ook op de website gecommuniceerd moet worden. Dit is veel informatie die duidelijk en overzichtelijk gepresenteerd moet worden. Met een goed onderscheid tussen hoofd- en bijzaken. De websitebezoeker mag immers niet verdwalen. Je hebt per slot van rekening maar ca. twee minuten om je bedrijf te presenteren en de concurrent is slechts 1 muisklik van je vandaan…..Door het Internet maakt de ouder op basis van de beschikbare informatie al een voorselectie en misschien zelfs een definitieve selectie over de Kinderopvangorganisatie van haar voorkeur. Zonder dat jij haar hebt gesproken!

Of je de ouder mag spreken of sterker nog voor jouw organisatie kiest is dus afhankelijk van je internetpresentatie. Op donderdag 9 februari geef ik samen met Daisy Kuipers een workshop getiteld “Haal 155% meer groei uit je website“ in Utrecht. We zullen van iedere deelnemer de status van de huidige website bespreken en geven je concrete inhoudelijke punten hoe je jouw website kan verbeteren.

[likebtn theme="custom" icon_l_c="#ffffff" icon_l_c_v="#ffffff" icon_d_c="#ffffff" icon_d_c_v="#ffffff" label_c="#ffffff" label_c_v="#ffffff" counter_l_c="#ffffff" counter_d_c="#ffffff" bg_c="#65b4a2" brdr_c="#65b4a2" lang="nl" dislike_enabled="0" icon_dislike_show="0" i18n_like="Inspirerend artikel" white_label="1" popup_position="bottom"]

Geef een reactie op dit artikel

[wpautbox authorid="828"]

Gerelateerde berichten

Fout: View 9ae0bfaop9 bestaat mogelijk niet

Andere berichten

Fout: View 9b0ab6bsdu bestaat mogelijk niet
[getsocial app="follow_bar"]
By |2017-09-23T01:30:24+01:00januari 15th, 2017|Management|2 Comments

About the Author:

Jeroen Pernot
Ik ben eigenaar van TO BE Kinderopvang en KDV Online. Met KDV Online ontwikkel ik websites specifiek voor kinderopvangorganisaties. Jij hebt kennis van de kinderopvang en ik heb kennis van Internet. Een website moet allereerst goed vindbaar zijn en eenmaal op je website moeten bezoekers enthousiast worden van je dienstverlening. Via een implementatieplan neem ik je mee op reis naar een uitstekende webpresentatie. Gemiddeld neemt het aantal inschrijvingen met 155% toe bij mijn klanten. De website wordt ook geleverd met een bruto - netto calculator, waardoor je klanten precies hun netto bijdrage kennen voordat ze klant worden.