Op dagen als dit (het regent, zoals je vanuit de titel waarschijnlijk wel hebt begrepen) zoek ik een beetje naar dingen om te doen met de kleine. Buiten spelen is geen optie, kleuren en stickers plakken hebben we genoeg gedaan, en heel de dag een beetje snoepen en eten is ook zo wat. Dus deed ik wat het eerste bij me opkwam op deze druilerige dag: zingen.

Het regent, het regent
Ik begon het liedje ‘Het regent, het regent’ te zingen en tegelijk tikte ik met mijn vingers op de tafel. Elin (2 jaar) luisterde aandachtig. Daarna deed ik het spelletje op haar buik en tenslotte heb ik er een trommel en djembé bij gepakt. Super gezellige ochtend en Elin zingt het liedje nu een paar uur later, nog steeds hard mee zodra ze de djembé weer ziet. Hier zie je het filmpje dat ik met haar heb gemaakt.

Wat ik deed bij het liedje:

Het regent, het regent, de pannetjes worden nat: regen nadoen met je vingers
Daar kwamen 2 soldaatjes aan: met je vingers in de maat ‘marcheren’
Die vielen op hun gat, BOEM: een klap op de tafel op BOEM

Zintuigontwikkeling
Dit liedje en de activiteit erbij, is om meerdere redenen fijn om met kleine kinderen te doen. Vooral de zintuiglijke ontwikkeling wordt hiermee gestimuleerd, het is een echt voel-spelletje: het kriebelen op het lichaam, het voelen van de tafel of trommel onder je vingers, en het voelen van regendruppels (water) op de huid.

Met baby’s kun je ‘Het regent, het regent’ als kriebelspel op hun buikje/beentjes/armpjes uitvoeren. Zo voelen ze via jouw vingers hun eigen lijfje, wat hen weer leert ontdekken dat zij dit lijfje hebben. Dat zij een individu zijn met eigen grenzen. Daarbij versterkt lichaamscontact de band met de ouder/verzorger. Het samenzijn en het gekriebel zorgt voor veel plezier en geluk en huid-op-huid contact vermindert stress en angst. Dit draagt allemaal bij aan een gezonde ontwikkeling van de lichaamsbeleving en contact met anderen.

Met dreumes en peuters, kun je het opbouwen van kriebelen naar spelen op instrumenten. Zing het liedje eerst een paar keer voor, terwijl je het kriebelspelletje op de tafel speelt. Sommigen zullen meteen met de vingertje meedoen, stimuleer dit vooral. Daarna kun je er een aantal trommels bij pakken, of een djembé, en het spelletje hierop spelen. Tenslotte kun je een grote bak met water pakken en de kinderen lekker hard laten spetteren na het zingen van het lied, want hoe voelen dan die regendruppels op je handen, of op je arm?

Ik wens je veel plezier met deze activiteit, tijdens deze regendagen!

 

[likebtn theme="custom" icon_l_c="#ffffff" icon_l_c_v="#ffffff" icon_d_c="#ffffff" icon_d_c_v="#ffffff" label_c="#ffffff" label_c_v="#ffffff" counter_l_c="#ffffff" counter_d_c="#ffffff" bg_c="#65b4a2" brdr_c="#65b4a2" lang="nl" dislike_enabled="0" icon_dislike_show="0" i18n_like="Inspirerend artikel" white_label="1" popup_position="bottom"]

Geef een reactie op dit artikel

[wpautbox authorid="490"]

Gerelateerde berichten

Fout: View 9ae0bfaop9 bestaat mogelijk niet

Andere berichten

Fout: View 9b0ab6bsdu bestaat mogelijk niet
[getsocial app="follow_bar"]
By |2017-07-03T12:35:11+01:00juli 5th, 2017|Creatie & Inspiratie|0 Comments

About the Author:

Fabrina Willemse
Mijn naam is Fabrina Willemse en op dit moment ben ik werkzaam als muziekdocente op ROC de Leijgraaf in Veghel/Oss. Daar inspireer ik de studenten PW/OA hun eigen creativiteit te vergroten en om invulling te geven aan muziekactiviteiten op hun stage en later in hun werkveld. Ook houd ik sinds een paar maanden een eigen blog bij, waar ik o.a. gedichtjes schrijf en muzikale spelletjes en liedjes deel. Hier vind je wat meer informatie over wat ik doe en heb gedaan: https://creatieflevenblog.wordpress.com/fabrina/