Een kind heeft de fantasie en creativiteit waar wij als volwassenen een voorbeeld aan kunnen nemen. Om hun eigen beleving te kunnen vergroten is het erg belangrijk dat we het werkelijke beeld niet op gaan dringen. Dit kan gebeuren door voorgeknipte knutselwerkjes zoals onderdelen van een paddenstoel en plakken maar, of door voorbeeldjes te maken van wat iets moet worden. Het kost voor een pm-er heel veel tijd en het is echt niet nodig. Het eindresultaat is dan zoals wij als volwassenen het voorwerp zien, maar hoe is de ontwikkeling van het kind bevorderd? Wat heeft het kind ervan geleerd?

Per leeftijdsfase is het niveau waarop tekenactiviteiten aangeboden worden verschillend. In de leeftijd van 0-4 zijn de kinderen hun eigen beleving aan het ontwikkelen, maar eenmaal op de BSO en school wordt het besef van werkelijkheid uiteindelijk groter. Dat groeit vanzelf. Erg belangrijk om daar rekening mee te houden en los te laten met wat wij als volwassenen willen zien.

Laat een kind zelf ontwerpen.

Een voorbeeld van een activiteit die de ontwikkeling juist remt in de plaats van laat groeien is een kleurplaat. Onder het mom van ” even iets rustigs aan tafel doen ” komt al vaak de kleurplaat voorbij. In mijn ogen een vel papier dat bij voorbaat verteld wat het kind gaat (in)kleuren, de eigen fantasie daardoor remt en ook verteld waar je moet kleuren namelijk binnen de lijntjes. Vaak worden er dan complimenten gegeven over netjes binnen de lijntjes of niet. Dit is absoluut niet wat we een kind mee willen geven en wat we willen stimuleren. Probeer de functie van het tekenen en kleuren een andere wending te geven, want kinderen leren vanzelf hoe inkleuren werkt. Laat het leren inkleuren voort groeien. Uit ervaring tekenen ze eerst lijnen op een leeg vel papier en die vakjes gaan ze inkleuren of laten het zo in de plaats van het voorwerk al te laten doen door een printer. Even kleuren is ontzettend rustgevend als je mag tekenen wat je hoofd je verteld.

Weg met die kleurplaten!

Laat de kleurplaten achterwegen en geef ze een leeg gekleurd of wit vel met elke keer een ander formaat en elke keer andere mogelijkheden aan materiaal om hun eigen verhaal en tekening te maken. De eigen fantasie zal elke keer met een nieuw verhaal komen, maar materiaal ontdekking is daarbij een extra uitdaging. Verschillende type krijtjes, houtskool, verfpennen, stiften, potloden, ijsstaafjes met verf, rietjes met inkt, wattenstaafjes met verf, kwastje met alleen water en nog veel meer andere teken een schrijfmaterialen geven er elke keer een nieuwe wending aan. Meerdere materialen aanbieden op tafel waardoor ze zelf kunnen kiezen en combineren is ook erg belangrijk. De eerste keren zijn de kinderen vooral bezig met wat voor effect het materiaal op het papier heeft, eenmaal wat ervaringen verder gaat het kind vanuit eigen fantasie tekenen. Laat kinderen tijdens het ontwerpen vooral met rust, zodat ze niet gestoord worden, want een momentje voor jezelf is ook wel is fijn. Het kind zal vanzelf de aandacht trekken, omdat hij/zij graag wil vertellen wat er getekend is. Laat het kind beginnen door het verhaal niet meteen in te vullen zoals bijvoorbeeld ” oh wat een mooie auto”, want dan leggen we al teveel op wat wij ervan vinden en kan het een teleurstelling zijn als het een boom met aapjes blijkt te zijn. Laat om die reden de vraag open door ze uit te nodigen hun verhaal te vertellen. Zorg dat je als leidster even de tijd kan nemen na de zin ” vertel mij eens wat je hebt getekend”, want voorlopig hoor je de mooiste avonturen aan. Speel in op het verhaal en beleef samen de tekening. Uiteindelijk is het geen “mooie” tekening, maar een goed verhaal.

Mag mijn tekening mee naar huis?

Je kunt er voor kiezen om per kind de tekeningen een korte tijd op te sparen en het na een periode te bundelen tot een verhalenboek. Eenmaal mee naar huis genomen komen er thuis voor de ouders ook weer mooie verhalen. Er zal nooit 2x hetzelfde verhaal uit voort komen, maar de fantasie blijft zich ontwikkelen. Het is voor ouders heel fijn om te weten wat voor mooie verhalen er komen door een vel papier met wat “lijntjes”. Je eigen verhaal voorlezen aan iemand anders lijkt mij nog leuker dan dat iemand een prentenboekje voorleest.

[likebtn theme="custom" icon_l_c="#ffffff" icon_l_c_v="#ffffff" icon_d_c="#ffffff" icon_d_c_v="#ffffff" label_c="#ffffff" label_c_v="#ffffff" counter_l_c="#ffffff" counter_d_c="#ffffff" bg_c="#65b4a2" brdr_c="#65b4a2" lang="nl" dislike_enabled="0" icon_dislike_show="0" i18n_like="Inspirerend artikel" white_label="1" popup_position="bottom"]

Geef een reactie op dit artikel

[wpautbox authorid="530"]

Gerelateerde berichten

Fout: View 9ae0bfaop9 bestaat mogelijk niet

Andere berichten

Fout: View 9b0ab6bsdu bestaat mogelijk niet
[getsocial app="follow_bar"]
By |2017-09-23T01:20:35+01:00juni 28th, 2017|Creatie & Inspiratie|0 Comments

About the Author:

Marlinde Frijters
Mijn naam is Marlinde Frijters. Door het aangaan van uitdagingen en avonturen heb ik een grote rugzak met kennis en ervaringen binnen de kinderopvang. Na mijn MBO PW niveau 4 opleiding ben ik naar Haarlem verhuisd voor een mooie toepasselijke functie en tegelijkertijd begonnen aan een inspirerende opleiding HBO Management in de kinderopvang. Veel van geleerd en goede inzichten van gekregen voor persoonlijke en werk gerelateerde ontwikkelingen. Eenmaal afgestudeerd weer terug in mijn vertrouwde omgeving Brabant waar ik een top team aanstuur waarmee we samen een fijne, leerzame, uitdagende en vooral liefdevolle locatie creëren. Ondertussen werk ik al 5 jaar bij kinderopvang organisatie Op Stoom en vind ik het bijzonder om niet volgens een visie te werken, maar de visie te voelen. Mijn sociale vaardigheden zorgen ervoor dat ik mijn leidinggevende functie met betrekking tot de kinderen, ouders en collega’s op uiterst niveau kan uitvoeren en daardoor elke dag met veel plezier naar mijn werk ga. Ik heb een eigenwijze kijk op kinderen, omdat het los laten, zelf laten doen en het ontdekken van hun eigen fantasie zoveel belangrijker is dan wat wij als volwassenen verwachten en willen. Graag lees ik jullie verhalen en deel ik de mijne.