We weten allemaal dat hechting voor baby’s van essentieel belang is. Wil je dat de pm’ers de basis hiervoor leggen, is het ook nodig dat jij ze als manager die liefdevolle aandacht geeft. Een aantal tips lees je in dit blog.

Rek en strekoefeningen met de baby’s

Voor het hechtingsproces is het belangrijk dat we goed zijn afgestemd op de behoeften van baby’s. Voordat ze 9 maanden zijn is het daardoor belangrijk dat zowel ouders, als medewerkers op het kinderdagverblijf emotionele rek- en strekoefeningen doen met baby’s. Je stretcht als het ware de hechtingsspier, zodat ze daarna nog meer geïnteresseerd raken in menselijk contact. Dit zijn intuïtieve handelingen die iedereen eigenlijk automatisch doet. Je troost als een baby huilt, je lacht terug als een baby lacht en je reageert als een kleintje begint te brabbelen. Het baby’tje krijgt dan het gevoel; ‘He ik word gezien, ik doe er toe.’
Hoe kun je al deze rek- en strek oefeningen doen als jezelf het gevoel hebt dat je niet word gezien of er niet te doet?

Behoefte aan verbinding met je team

We merken steeds weer dat de medewerkers in de kinderopvang vaak onzeker zijn. (zie vorige blog). Ze krijgen veel kritiek te voorduren. Ze worden niet altijd gezien in hun talenten en kwaliteiten. Door de drukte van hun managers, pedagogisch coaches en -specialisten krijgen ze niet altijd die aandacht die ze nodig hebben om tot volledige bloei te komen. Want hoe vaak neem jij als manager, pedagogisch coach of -specialist de tijd en de ruimte om samen met ze te lachen, er te zijn als het niet zo lekker loopt, of simpelweg de tijd te nemen om uitgebreid, met volle aandacht een praatje te maken. Het is vanuit dit perspectief dan heel logisch dat het voor de pm’ers een grote uitdaging is om aan de behoefte aan verbinding te voldoen, als ze hier zelf in hun werk een tekort aan hebben.

Even tussendoor

We weten dat het contact tussen de luier verschoningen en de flessen door van essentieel belang is voor de behoefte aan verbinding. Maar we vergeten deze liefdevolle aandacht te geven aan onze teams. Er is dan vaak wel even vluchtig contact, of momenten van vergadering of kindbespreking. Maar juist de waardevolle momenten tussendoor, zijn van essentieel belang.
Dit wordt vaak vergeten, omdat teams wel draaien. Ze vragen niet om hulp en redden het wel. Daarbij is het een uitdaging om in alle drukte je team ook nog aandacht te geven. Dat schiet er vaak bij in. Maar eigenlijk zouden de rek- en strekoefeningen met je team op nummer 1 moeten staan. Willen we de babyopvang in kwaliteit verbeteren dan zouden we iedere dag bewust een rek- en strekoefening moeten doen met de teamleden.

Rek- en strekoefeningen met je team

Start bijvoorbeeld iedere dag met een bewuste rek- en strekoefening voor je team. Door iedere dag je team echte tijd en aandacht te geven, zet je de pedagogiek en daarmee de kwaliteit op nummer 1. Dit kan simpelweg door vaker op de groepen langs te gaan. Dan hebben we het niet over vluchtig contact, waarbij we alleen informatie uitwisselen. We doelen wel op echte aandacht, helemaal aanwezig zijn. Heb je hier geen tijd voor? Dan is het de kunst om hier tijd en aandacht voor te maken. Een handige tools, is de pedagogische prioriteiten planner, die je hier kunt downloaden. En wil je meer nog meer tips hoe je vanuit je team de babyopvang kan versterken? Kom dan naar het congrestival op 10 november.

 Lees hier meer over het programma of bestel meteen jouw tickets!

Programma
Tickets
Contact

 

[likebtn theme="custom" icon_l_c="#ffffff" icon_l_c_v="#ffffff" icon_d_c="#ffffff" icon_d_c_v="#ffffff" label_c="#ffffff" label_c_v="#ffffff" counter_l_c="#ffffff" counter_d_c="#ffffff" bg_c="#65b4a2" brdr_c="#65b4a2" lang="nl" dislike_enabled="0" icon_dislike_show="0" i18n_like="Inspirerend artikel" white_label="1" popup_position="bottom"]

Geef een reactie op dit artikel

[wpautbox authorid="147"]

Gerelateerde berichten

Fout: View 9ae0bfaop9 bestaat mogelijk niet

Andere berichten

Fout: View 9b0ab6bsdu bestaat mogelijk niet
[getsocial app="follow_bar"]
Nathalie Hekking - Camacho & Sanne Bosmans
Wij, Nathalie en Sanne, (ortho)pedagogen bij Forsa inspireren je graag om je pedagogische blik te verruimen. We bloggen met herkenbare situaties en geven ideeën die direct toepasbaar zijn op de werkvloer. Zodat jij vanuit jouw kracht de kinderen de ruimte geeft om te groeien tot autonome personen. We werken met kinderopvang organisaties samen zodat er een sterk opvoedklimaat ontstaat. We adviseren en inspireren managers en pedagogische medewerkers, door middel van interactieve bijeenkomsten en coaching op de werkvloer. We merken dat het vooral gaat om het creëren van een nieuwe mindset over opvoeding. De pedagogische uitdagen komen vooral om de hoek kijken bij 'lastig' gedrag, juist bij lastig gedrag is het van belang om kinderen autonomie te verlenen en verbinding aan te gaan. We gunnen alle kinderen dat ze de ruimte krijgen om te groeien tot autonome personen. We geloven dat pedagogiek niets meer of minder is dan een relatie met elkaar aangaan, om kinderen autonomie te verlenen. Wat ons betreft gaat het om samenleven en kinderen te zien als mensen, die het recht hebben om vanuit respect en gelijkwaardigheid behandeld te worden. Hiermee valt het belonen en straffen (ook negeren, geven van consequenties en apart zetten) weg. In onze blogs willen we je inspireren om je pedagogische blik te verruimen. We geven praktische en prikkelende ideeën, zodat jij dit samen met je collega’s toe kunt passen in de kinderopvang. Heb je vragen, ideeën of wil je het pedagogische klimaat binnen je organisatie versterken? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee.